Veidekke yrkesfag
Hver vår står tusenvis av ungdomsskoleelever overfor et viktig og vanskelig valg, nemlig hvilken videregående utdanning de skal velge. Valgene er mange, og det er lett å la seg påvirke av hva venner, familie, skolerådgivere og samfunnet mener man bør gjøre. Det er ikke rart at mange ungdommer er i tvil om hva de skal velge.
Norge trenger stadig flere fagarbeidere, og Veidekke har de siste årene gjort en stor innsats for å løfte statusen til yrkesfag, og da spesielt bygg- og anleggsfag. I 2019 var fokuset på å hjelpe ungdom ut av tvilen, og web-serien «Tvilerne» ble resultatet. Gjennom fem episoder fulgte vi tre ungdommer som var i tvil om hva de skulle velge, og som fikk hjelp til å reflektere over egne valg og verdier. Serien viser også frem alle mulighetene en utdanning innen bygg- og anleggsfag kan gi, samtidig som den avliver myter og fordommer mange har til yrkesfag.
Serien ble svært godt mottatt av målgruppen, foreldre, politikere, lærere og bygg- og anleggsbransjen, og enkelte mente serien burde bli en del av skoleundervisningen. Spesielt hyggelig var det å oppdage at søkertallene til bygg- og anlegg i Oslo og Akershus i 2019 hadde økt med 11%! Dette er et område som det historisk sett har vært svært utfordrende å få ungdom til å søke seg til yrkesfag, og spesielt bygg- og anlegg. Og ikke minst; en av de tre ungdommene i serien endte selv opp med å søke seg til bygg- og anleggslinja.
Les mer om kampanjen på KF.
For å gjøre de unge oppmerksomme på alle fordelene man kan få ved å velge yrkesfag, ga vi i 2018 med en utfordring til en av Norges største Youtubere og Minecraft-talenter; Noobwork. Utfordringen var å bygge hva han ville «IRL» på 24 timer, sammen med lærlinger fra Veidekke og yrkesfagelever fra Kuben Videregående Skole. Gjennom døgnet fokuserte vi på alt man kan gjøre og bli hvis man velger yrkesfag, samtidig som de bygget et enormt gamingfuglehus.
Utfordringen ble livestreamet gjennom Noobworks Youtube-kanal og Veidekkes kanaler.
Streamen endte opp med å få nesten 40.000 unike seere, sammen med flere tusen kommentarer. Vi endte opp på nyhetene i beste sendetid, og fikk en økning i antall søkere til yrkesfag.
i 2017 knyttet vi til oss YouTuberen Noobwork, en av de største på Minecraft i Norge. I kampanjen "Fra Noob til lærling" besøkte han fire Veidekke-prosjekter, der han fikk teste hvor god han var til å bygge IRL, sammen med unge lærlinger fra Veidekke. Siden målgruppen er opptatt av dataspill og VR, ble alt filmet i 360° for å skape ekstra engasjement og en følelse av å være fysisk tilstede på byggeplassen. Filmene ble også krydret med gaming-estetikk.
I forkant av kampanjen la vi ut en teaser der man kunne få tilsendt gratis VR-briller fra Veidekke. Det resulterte i stor trafikk og 2500 VR-briller ble revet vekk innen 24 timer.
Kampanjen ble tatt svært godt i mot av målgruppa, og vi opplevde en enorm respons og engasjement i Noobworks egne kanaler og til kampanjesiden. Søkertallene til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk gikk opp hele 6 prosent fra 2016, en av de største økningene etter 10 år med nedgang. Oslo opplevde en eventyrlig vekst med hele 26,7 prosent.
Løsningen ble nominert til Gullkorn i 2017 i kategorien, "Virksomhetskommunikasjon". Og shortlistet i Gulltaggen 2018 i kategorien PR og Fortjente medier.