Hjem    Om oss

TINE + Røde Kors

Vennskapsfrokost

TINE har vært hovedpartner med Røde Kors siden 2003. Da TV-aksjonen ble tildelt Røde Kors i 2016, ønsket TINE å benytte sjansen til å gjøre noe spesielt og riktig for alle de involverte partene. Årets tema for TV-aksjonen var; ”Sammen får vi hjelpen helt frem”, som blant annet rettet søkelyset mot integrering av flyktninger.

Temaet kom på et godt tidspunkt. Høsten 2015 var preget av en massiv flyktningstrøm til Norge, og media malte et mørkt og utydelig bilde av situasjonen. Diskusjonen rundt hva Norge skulle gjøre, ble opphetet. Frykt og fremmedhat fikk dessverre en stor plass i denne diskusjonen.

Men hva ville skje dersom man fikk møte flyktningene og oppleve dem fra en annen side enn det mediene fremstilte dem som? Hva kunne slike møter bidra med på det mellommenneskelige plan? Og kunne ett melkebrand bidra inn i dette på en relevant og naturlig måte? 

Vi lot Tinemelk og Røde Kors bli en fasilitator for Vennskapsfrokoster på 82 asylmottak over hele landet, på samme dag og samme tid – dagen før TV-aksjonen gikk av stabelen. Invitasjonen til det norske folk ble sendt ut gjennom 26 millioner melkekartonger, pressemeldinger, samt annonser og en Facebook-film som viste et mer personlig bilde av flyktninger enn det vi nordmenn vanligvis ble presentert for. På frokostmenyen til de 7000 deltakerne stod norsk – og internasjonal mat tilberedt av flyktningene selv.

Utmerkelser:
Vinner i The Shorty Social Good Awards, i kategorien "Live Events" og gull i "Food & Beverage"
Gull i SABRE Awards i kategorien "CSR"
Gull i SABRE Awards i kategorien ”Social Goods”
Gull i Trophées de l’Evénement i kategorien ”External Communication Event”
Sølv Retailprisen i kategorien ”Events” og Diplom i ”Retailkonsepter”
Diplom i Gullkorn i kategorien "Virksomhetskommunikasjon"







©Helge & Øivind, 2025, Oslo, Norway.