Helsedirektoratet
Verden står overfor store utfordringer og antibiotikaresistens er blant de største. Taper vi kampen mot resistente bakterier kan flere dø av infeksjoner enn av kreft i fremtiden. Denne kampanjen hadde som mål å øke kunnskapsnivået om hvor alvorlig denne utfordringen er, uansett hvor vi bor, samt motivere pasienter til i større grad å lytte til legens råd om at antibiotika bare må brukes når det trengs.
Med over 11 millioner annonsevisninger, og til sammen 2,5 millioner avspillinger slår kampanjen alle tidligere resultater for Helsedirektoratets kampanjer. Den betalte dekningen var 1.8 millioner mennesker, som tilsvarer 51% dekning i Norges befolkning på Facebook. Annonsene ble vist 11 millioner ganger og videoene fikk 2.5 millioner avspillinger. Dette er solide tall, selv om det er ”kjøpte” visninger, men aller mest oppsiktsvekkende er nok den organiske spredningen:
Informasjonsfilmen har generert de beste resultatene noensinne på Helsedirektoratets sin Facebook side. Den nådde ut til 1.2 mill unike personer som tilsvarer 34% av Norges befolkning på Facebook uten å betale en krone for annonsering. I tillegg genererte posten 686.082 avspillinger, 27.803 reaksjoner og 7.536 delinger. Denne posten var ”vinneren” av alle postene i kampanjen, sier Liv Dalen Tennøe i Helsedirektoratet.
Animasjonsfilmen ble premiert med Gull i Visuelt i kategorien "Informasjonsfilm", og nominert som en av tre til "Best in show".